Hej alla medlemmar!

Ordförandebrev #3

Golfsäsongen börjar lida mot sitt slut. Lite vemodigt känns det förstås, men vi håller tummarna för att vår fina bana ska kunna bjuda på skön höstgolf ytterligare några veckor. För visst är det något speciellt med de där rundorna i klar och kylig luft, när bollen visserligen inte rullar så långt men vi är omgivna av naturens sprakande färger! På Gränna GK kan vi följa årstidernas skiftningar på nära håll, med växtlighet, djur- och fågelliv och det finns många naturintresserade medlemmar.

Jag blir alltid lika glad när en medspelare kan peka ut en ovanlig fågel eller en oansenlig liten blomma, som jag själv inte har förmågan att se. Det skapar ett mervärde till golfrundan, som jag tror de flesta av oss uppskattar.

Så här kommer en uppmaning till er alla: Hör av dig med dina observationer och fakta kring djur och natur på banan! Helst med foto, om det är möjligt. Mejla till carina@lundeholm.se eller berätta för någon annan i styrelsen, vad du sett och på vilket hål, så lägger vi ut på vår hemsida. Här finns redan mycket intressant att läsa under Djur och natur på Gränna GK,

Den nya hemsidan har varit i drift ett antal månader nu och vi jobbar kontinuerligt vidare för att göra den ännu ännu bättre, både när det gäller innehåll och funktioner.

Prognos och budget
Just nu pågår arbetet med att ta fram den ekonomiska prognosen för verksamhetsåret 2022 och förslag till budget för 2023.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det spelats mindre golf i Sverige den här säsongen än under de två föregående pandemiåren. Så också i Gränna. Men trots färre spelade rundor har klubbens intäkter från medlemskap och greenfee ökat.

Den riktigt stora utmaningen är budgeten för 2023, som präglas av det osäkra läget i omvärlden och stigande priser på det mesta, bland annat el och drivmedel.

Styrelsens uttalade ambition är att inte föreslå någon höjning av medlemsavgifterna. Vår uppfattning är att vi har ett väl fungerande avgiftssystem med stor valfrihet och konkurrenskraftiga priser, som kan underlätta för fler att fortsätta njuta av golfen även i lite bistrare ekonomiska tider.

Medlemsavgifter, verksamhetsplan och budget beslutas av medlemmarna på klubbens Höstmöte måndagen den 28 november. Hoppas vi ses då! Särskild kallelse kommer via E-post.

Smarta system för ökad service
Under året har vi introducerat två nya digitala lösningar som ökar servicen och flexibiliteten vid bokning av golfbilar och ställplats för husbilar/husvagnar.

Det nyckellösa självbetjänings-systemet för golfbilar heter EAGL och bygger på en app som laddas ner i App Store (Iphone) och i Google Play (Android). Bokning och betalning sker i appen och bilen blir tillgänglig för användaren även utanför kansliets öppettider. (Du kan förstås fortfarande boka en golfbil genom att prata med Randi eller Philip på kansliet!)

Med hjälp av bokningstjänsten från OnTee kan golf-camparna själva boka ställplats via klubbens hemsida. Här kan man se exakt vilka uppställningsplatser som är lediga för en önskad övernattning och man betalar direkt vid bokningen. Smidigt och enkelt.

Förstärkning på banan
Vi har ett fantastiskt personalteam som alltid jobbar hårt för att ständigt utveckla verksamheten.

Gänget på banan har under året fått fin förstärkning av Joakim Palmér, som även är ansvarig för klubbens juniorverksamhet samt engagerad i sponsorarbetet. Jocke kommer att fortsätta sin anställning på banan, vilket vi alla är väldigt glada över och påbörjar under hösten en greenkeeper-utbildning.

OBS: Vi söker fortfarande med ljus och lykta efter en duktig mekaniker!

Ute på banan pågår förberedelserna inför vintern och alla som spelat en runda den senaste tiden har märkt att det också händer saker i bunkrarna. Vi fortsätter att steg för steg, renovera och förbättra kvaliteten på våra bunkrar. Det finns också tees som är i behov av upprustning och vi hoppas kunna åtgärda även dessa så snart tid och resurser medger.

Hälsningar från ordförande,
Carina.