Historik

I början på 80-talet spelade ett litet antal Grännabor golf i Tranås. Så småningom började undertecknad att fundera på en bana här i Gränna. År 1985 bildades Gränna GK och efter en del turer med alternativa områden fick vi arrendera mark uppe vid Västanå Slott av Rolf von Otter.

A6 GK hade redan börjat byggas och vi inhämtade många goda råd från dem. Banarkitekten Peter Nordvall anlitades och denna eminenta arkitekt lyckades rita en bana i mycket god samklang med den vackra naturen. Lokala företag bidrog med en hel del pengar liksom medlemmar ur familjen von Otter. Och 1989 var en niohålsbana färdig att tas i bruk. Vid det här laget hade vi anställt tränare, en engelsman vid namn Trevor Hughes. Denne kom att betyda mycket för rekryteringen av nya medlemmar.

Vi beslutade tämligen omgående, att satsa på ytterligare nio hål och två år senare var det dags för invigning av vår 18-håls anläggning. Vid invigningen deltog Göran Zackrisson, som blivit mycket förtjust i den vackra banan samt en hel del andra honoratiores. Banan blev snart populär med väl tilltagna fairways, ondulerade greener, där inget hål är det andra likt.

Efter ytterligare en tid beslutades att bygga ett klubbhus. Resultatet blev mycket bra och nu var anläggningen komplett. Greenfeegäster strömmade till och förutom den vackra banan kunde vi erbjuda ett slott med hotellverksamhet, vilket givetvis bidrog till det stora antalet gäster. Banan blev omskriven i såväl resebroschyrer, tidningar som golfböcker. Driving rangen torde höra till landets vackraste, liksom utsikten från hål nummer nio

Banan utvecklades väl, men 2003 inträffade en katastrofal händelse! Vårt klubbhus brann ner och förstördes helt av en förödande brand. Orsaken visade sig vara en osläckt cigarett, som lagts i en torr blomlåda. Dåvarande styrelse grep sig raskt an med uppgiften att åter bygga ett nytt hus och redan säsongen därpå stod det nya huset klart.

Undervisningen och omhändertagandet av ungdomar intensifierades och några av dem började visa framfötterna. Junior-SM arrangerades 1997 och denna tävling bidrog till att göra Gränna GK känt i Sverige. Såväl bana som arrangemang prisades av deltagarna. Både på dam- och herrsidan började nu ungdomarna visa framfötterna med fina resultat i ungdomstävlingar. Under pron Peter Grimfjords ledningen lyckades herrlaget kvalificera sig för elitserien och att hålla sig kvar där under några år. Och 2009 kunde klubben glädjas åt sin unge spelare Oscar Henningsson, som kvalificerat sig för Europatouren och dessutom under sommaren ta sin första seger på Europatouren.

Befolkningsunderlaget i Grännatrakten är relativt litet och därför är en attraktiv bana nödvändig, för att locka golfspelare till Gränna. Västanå Slott erbjuder trevligt boende och ett förnämligt kök, vilket bidrar till lockelsen att spela golf i Gränna.

Framtiden ser ljus ut för Gränna GK och de besökare, som varit här en gång är våra bästa reklampelare.

Anders Walldow